10-20-30

fartlege 2

10-20-30 træning

Tidspunkt: Tirsdage kl. 17:30 på Skovvang Stadion

10-20-30 træning: En trænings form, hvor man meget intensivt træner tempo. Høj puls og højt tempo. Princippet er: 30 sekunder stille og roligt snakke tempo, 20 sekunder i 5 km tempo for til sidst at sprinte i 10 sekunder – før man igen løber 30 sek – 20 sek og 10 sek. 

Der løbes  opvarming – 5 *1 min – pause 2 min – 5 *1 min – pause 2 min og 5 * 1 min – afjogning.  Efter hver 10 sekunders sprint samles gruppen og de hurtigste starter sidst, så hver 10 sekunder sprint forsøges at man slutter samme sted alle sammen.

Målet med træningen er at aktivere de ‘hurtige’ muskelfibre, der også vil hjælpe dig, når du ikke lige sprinter. Du bliver altså en hurtigere løber, også på de længere distancer.

Træningstempo: Fuld max på 10 sekunders sprint  – ellers meget – meget roligt tempo

Tirsdag :  Der løbes i et spænd som dækker samtlige medlemmer af Blovstrød Løverne. Vi løber primært på løbebanen omkring Skovvang Stadion, men er denne utilgængelig (f.eks. p.g.a. sne eller fodboldkamp), løber vi på (cykel)stier i nærheden. 

Mandag, Torsdag & Lørdag: Ingen 10-20-30 træning disse dage.  Vi løber med de andre hold i Blovstrød Løverne.

Opvarmning / nedkøling/ afjogning.
På SAMTLIGE træningsdage starter vi roligt ud de første mindst 2 kilometer som ren opvarmning. Tempoet er så samtlige personer kan snakke på opvarmningen og på afjogningen. Vi supplerer med øvelser og lege, der varmer især baglåret ordentligt op. Det er meget vigtigt med opvarmning, når vi skal op og sprinte.